Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

Videóim a Vimeón

Hirdetés

Iratkozz fel, ha gondolod

Critical Miss

Add to Google Reader or Homepage

Add to netvibes

 
 
 
 
 
 

Címkék

2.0 (7) akció (22) akcio (1) amerika (69) anglia (3) banner (1) barmok (34) blog (34) bloggerunio (11) bloggerunió (10) boldogság (1) botrány (16) brand (5) budapest (16) business (11) ciki (8) civil (21) cool (51) csr (1) cuki (10) design (38) divat (56) egyéb (23) esélyegyenlőség (2) esemény (4) eszköz (9) etika (11) fail (1) férfinő (1) film (9) fitness (2) fogyasztás (5) fogyasztó (2) fotó (3) fura (9) gender (13) google (1) green (2) greenpeace (2) gtd (2) gyerekvállalás (1) gyűjtemény (2) gyűjtés (7) használat (26) hellókarácsony (1) hely (1) hír (8) hirdetés (1) hülyeség (2) image (3) interjú (3) iskolarendszer (3) ismétlés (3) ízlés (1) ízléstelenség (2) javaslat (1) kampány (46) képzőművészet (38) kérdés (18) kereső (1) kiállítás (9) kiállítása (1) kína (2) kísérlet (9) klassz (1) kommunikáció (11) könyv (5) közszolgálat (1) kritika (5) krízis (4) kultúra (16) kutatás (18) magazin (17) magyar (12) marketing (22) marketingáldozat (2) marketingkommunikáció (24) média (25) megnyitó (1) megvalósult (1) microsoft (1) miszcellánia (80) munka (4) negatív (39) nőférfi (3) nőfrfi (1) önkéntes (1) online (23) origo (1) ötlet (64) party (6) példák (3) photoshop (2) pozitív (41) pr (7) prezioki (1) psr (3) reklám (13) rossz (3) sajtó (13) showroom (1) site (3) sorozat (1) stílus (5) sweatshop (1) szavazás (2) szokás (3) szolgálati (1) szolgáltatás (14) szponzor (1) szuper (71) tanács (1) tapasztalat (163) társadalom (122) társdalom (1) technológia (3) termékelhelyezés (1) tipp (20) trend (61) túlélés (50) tv (21) tv2 (3) újságírás (18) választás (1) vallomás (2) város (1) városhasználat (35) vélemény (3) videó (46) video (2) web (26) webdesign (1) website (48) youtube (2) zene (10) Címkefelhő

A brilliáns csávó megmondja

2009.01.05. 06:50 ZaZie

Nagyon megörültem, amikor rátaláltam egy általam sajnos korábban nem ismert kutatóval, Clay Shirkyvel készült interjúra. Szinte minden szavával egyetértek, és bónuszként annyira összeszedett és laza, annyira könnyeden vázol fel és cáfol meg mostanában felkapott témákat főleg a tartalomfogyasztás és az információk feldolgozása kapcsán, hogy az állam leesett.

Egy kis ízelítő a vele készített beszélgetésből (de érdemes elolvasni az eredetit):

Clay Shirky szerint az internet lett most az új tévé, azaz a korábban a televízióra záporozó vádak most az internetet érik. Az egyik legfontosabb kifogás, hogy az internet leszoktat minket az olvasásról. Ezzel szemben Shirky azt gondolja, hogy az internet nemhogy elhozta volna az olvasás végnapjait, hanem éppenhogy felturbózta azt: soha nem írtak és olvastak annyit és olyan intenzíven az emberek, mint ma. Igaz, nem Tolsztojjal kelnek és fekszenek és hogy alapjáraton az MSN-t nyomják tele szövegekkel, de attól még az olvasás és az írás nagy tömegek számára lett újra a mindennapok része.

Fontos változás még, hogy az interaktivitást nélkülöző médiumok köré saját interakciókat építenek a felhasználók, mert ezt lehetővé tette a technológia: erre példa a fan fiction, melyen keresztül a rajongók Tolkien vagy a Harry Potter világának részévé válhatnak. Clay Shirky szerint egyébként az internet unalmas lett a tizenévesek számára, és mivel már természetesnek veszik a létezését, arra használják, hogy interaktivitást vigyenek a mindennapi médiafogyasztásukba.

A figyelem, illetve annak időtartama ugye sokak szerint vészesen csökken. Ezzel kapcsolatban azt mondja Shirky, hogy ez mindig is kedvenc téma volt, főként a tévét hibáztatták ezért már pár évtizeddel ezelőtt is. Szerinte nem a figyelem rövidtávúvá válásáról, hanem inkább arról van szó, hogy a rövidtávú figyelmet igénylő tartalmak száma megnőtt. Emellett pedig ha valakit egy téma kifejezetten érdekel, a korábbiaknál jóval több információt találhat róla. Az internet tehát a nagyon rövidtől a nagyon hosszú és alapos szövegekig nagyon széles skálán tett elérhetővé különböző tartalmakat, ami igazából szuper.

És hogy miért van mindig ez a károgás a rövidtávú figyelemről? Mert az ilyen kijelentések mindig nyitott fülekre találnak. Ez olyan, mint amikor azt mondják, hogy „régen minden jobb volt".

Azt mondja még, hogy a web által nő az amatőr tartalmak hányada, aminek következményeképpen az elérhető tartalmak átlagos színvonala csökken. De az, hogy több ember számára több információ lett elérhető, nagyon pozitív hatással van a társadalomra, igaz, ezt az értelmiségiek nem szívesen látják be.

Az „újludditák” is egyre hangosabbak. Szerinte ez nem újdonság, mert a ludditák mindig megjelennek, ha változás történik, mert egyszerűen csak konzerválni akarják azt, ami addig volt. Shirky azt mondja, hogy nehezen indokolható egy olyan kijelentés, miszerint az új információk gyorsasága és totalitása rossz hatással lenne a szellemi életre - egyszerűen le kellene venni a Tolsztoj-szemüveget.

A másik kórusba az információs túlterhelés hirdetői tartoznak: Clay Shirky szerint ilyesmi nem létezik, ez is csak egy állandó sirám. Szimplán szűrési hibáról beszélhetünk, ami azt jelenti, hogy az emberek nem tudják elfelejteni a régi struktúrákat: a könyvtárat, a katalógusokat, stb. Még nem tudják, hogy hogyan kezeljék a neten az információkat, és ezért érzik kényelmetlenül magukat. Ezzel szemben (szerinte) a fiatalok jó helyzetben vannak, mert nekik csak tanulniuk és alkalmazkodniuk kell, nem kell leszoktatniuk magukat korábbi beidegződésekről.

Az interjú két részes, folyt. köv.
 

Címkék: cool társadalom trend tapasztalat szuper

A bejegyzés trackback címe:

http://criticalmiss.blog.hu/api/trackback/id/tr28843096

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.