Critical Miss

Kötelező olvasmányok - menjenek vagy maradjanak?

2009. szeptember 04. 07:42 - Critmiss

Amikor olvastam, hogy egyes helyeken a tanárok megengedik a diákoknak, hogy saját maguk állítsák össze az olvasólistájukat, zsigerből rávágtam, hogy nem értek egyet.

Azonban belegondolva: iskolai éveim nagy részében elképesztő kínszenvedés volt átrágnom magam a kötelező olvasmányokon, mert nem láttam értelmüket, nem volt közük hozzám és heveny undort váltottak ki belőlem. Ez viszont nem jelentette azt, hogy nem szerettem olvasni, ráadásul azt sem, hogy csak lányregényeket vettem volna elő.

Egyszerűen nem értettem, miért jó, ha depressziós sztorikat kell olvasnom buta fiúgyerekekről, lásd Kincskereső kisködmön, Légy jó mindhalálig, Pál utcai fiúk, Tüskevár. Brrrrr! A Tüskevárat konkrétan az anyukám olvasta el helyettem, a kisködmönös fiút utáltam azért, mert irigy, a Légy jó mindhaláligban halálosan idegesített a fiú kisebbrendűségi komplexusa és hogy mindenáron magázódni akart, a Pál utcai fiúk meg konkrétan hülyék voltak.

Nem sok maradt, tényleg olyan borzalmas könyveket kellett elolvasnunk. Később a középiskolában már valamivel jobb lett a helyzet, de akkor is inkább házon kívül kerestem a napi irodalmi betevőt.

Szóval belegondolva: igen, legyen nagy szabadsága a gyerekeknek az olvasólistájuk összeálításában, beletéve néhány kötelező elemet, de nem túlterhelve a listát régi beidegződések miatt ottragadt, korszerűtlen könyvekkel.

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://criticalmiss.blog.hu/api/trackback/id/tr221347964

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

betonpanda 2009.09.04. 08:36:24

a 3. bekezdésen szakadok :DDDD

csudaygé 2009.09.04. 12:32:31

És ezzel ki is pipáltál mindent? :) Mondjuk én semmire nem emlékszm általánosból a Tüskevárat, a Pál utcait és az Egri Csillagokat kivéve.

Egyébként mi az, hogy korszerűtlen? ;)

Sztem a tanár döntse el, hogy mi az amit elvár, kötelezőnek tekint. Azért ő a tanár. Gimiben pl. volt olyan, aki szerint a Mester és Margaríta nem való 17-18 éves gyerekeknek. soha nem értettem miért... szóval most jól ellentmondtam magamnak, de akkor is! Tudom, hogy ez nagyon györgypéteres duma, de kell egy közös alap, ami persze kiegészülhet sokmindennel. Meg aztán attól, hogy valami kötelező, még nem jelenti azt, hogy azt tényleg el is olvassák, nem?

Critmiss 2009.09.04. 13:58:37

@betonpanda: :)

@csudaygé: Persze, kell a közös alap, néhány kötelező elem. Viszont tényleg fontos lenne, hogy haladjunk a korral: mit mond el ma egy Kincskereső Kisködmön a világról?

Miért ne lehetne kicserélni egy az adott központi problémát jobban bemutató darabra? Csak azért tartsuk meg, hogy szegény gyerek képben legyen Móra Ferencből?

Ennyit szerintem nem ér meg a sztori, az életműveken való átrágódást hagyjuk meg az egyetemistáknak.

betonpanda 2009.09.04. 14:41:40

nekem, ami teljesen kimaradt, az Goethe meg ami még ott volt, sturm und drang. fogalmam sincs, miért nem figyeltem akkoriban, de semmire sem emlékszem belőle.
fél-off: viszont érdekes, hogy jobban emlékszem olyan témákra, amikből feleltem, mégha előtte nem is készültem halálra magam.
a legkedvencem meg az Esti Kornél volt.

Critmiss 2009.09.04. 15:52:19

@betonpanda: Hát igen... Goethe. Egy rémálom. Akit egyébként elképesztő módon nem bírok, az Thomas Mann. De az már valamilyen személyes inkompatibilitás eredménye, mondhatni a chemistry hiánya lehet az oka. :)

Az Esti Kornélt, meg egyáltalán azt az időszakot én is nagyon szerettem.

Taurusz 2009.09.04. 19:25:36

Én kettőre emlékszem. A Gyász, és az Iszony. Mikor beszámoltam belőle, megkérdezte a tanár, milyen volt a Gyász? Mire rávágtam, hogy iszonyatos. Általában nap 100-150 oldalt elolvasok, ha érdekel, de ez a könyv, kb egy hétbe telt. A másik szintén.

O'Seamus · http://www.hhanuman.blogspot.com/ 2009.09.04. 23:12:32

hehhe:D a témafelvetés megérne egy külön blogot, ki milyen kötelezőt miért gyűlölt az iskolában:)
szvsz az egész arról szól, hogy mivel lesz gazdagabb a csemota, ha klasszikus (!lol) tudást csepegtetnek a fejébe és tud valamit móráról, goethe-ről meg thomas mannról (kérdés mire emlékszik az öt-tíz éves osztálytalálkozón), VAGY létezhet-e olyan, hogy valami előremutatót, újszerűt, aktuálisat tanítsanak, ami esetleg jobb iránytű lehet az élethez, mint egy klasszikus. egy volt tanárom mesélte nemrég, hogy amikor az anyukák és a többi tanár hörög hogy jhajj a gyermek mér a herripottert bújja, akkor ő csak annyit mond örüljenek hogy egyáltalán könyv van a kezében:P
süti beállítások módosítása