Critical Miss

Termékelhelyezés - ezt is rosszul csináljuk?

2008. május 02. 11:23 - Critmiss

Szakmai, nem szakmai lapokban, de akármelyik házibulin is az az általános vélemény, hogy a magyar filmekben a termékelhelyezést annyira borzalmasan csinálják, hogy bár ne tennék, és mikor érünk már fel az amcsikhoz/külföldhöz.

Nem mondom, vannak überciki esetek. De én arra gyanakszom, hogy az ismerősség miatt sokkal jobban odafigyelünk ilyenkor. Egy Mizo tejre, vagy egy Suzukira felkapod a fejed, hiszen “ilyen sem volt még”.

Ha egy amerikai filmben full képernyőn látod mondjuk egy hatalmas kijelző alján, hogy Panasonic vagy NBC, nem hat meg különösebben. Egy átlagos tévénézőt biztos nem. Kommunikációs szakembereket már inkább, de ritka az, hogy valaki egy amerikai/külföldi film esetén mérlegel és azon filózik, hogy “Nem volt ez túl drabális? Én kicsit kisebbre hagytam volna. / Nem akkor kellett volna elővennie a sört.” Stb. Mert nem a mi ügyünk. Nincs közünk hozzá.

A magyarok esetében sokkal kritikusabbak vagyunk, és számon kérjük, hogy felismertünk egy márkát, jujj. Ugyanmár.

Figyelem egy ideje a témát, és szerintem külföldön sem oldják meg sokkal jobban a kérdést. Hatalmas logók az utcai jelenetekben, Nokiázó Neo a Mátrixban, Coca Cola Light miatt őrjöngeni kezdő Michael Douglas… A sor végtelen.

Biztos vagyok benne, hogy nem annyira durván rossz a helyzet, mint ahogy ez be van állítva. Ami magyar, nem mindig annyira szar, hello.


26 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://criticalmiss.blog.hu/api/trackback/id/tr33450403

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BlueBunny · http://bluebunny.freeblog.hu 2008.05.02. 12:27:22

Felhívnám a figyelmet a termékelhelyezés általam ismert nonpluszultrájára, netovábbjára, az Evolúció című filmre, amelyben az idegenek elleni csodafegyver maga a a Head & Shoulders sampon, és ha ez nem lenne elég, a film legvégén a szereplők még külön felénk fordulnak, és felhívják a figyelmet a (Head & Shouldersszel történő) hajápolás fontosságára.

Evolúció (Evolution)
színes magyarul beszélő amerikai vígjáték, 101 perc, 2001
port.hu/pls/fi/films.film_page?i_where=2&i_film_id=39325&i_city_id=3372&i_county_id=-1

BlueBunny · http://bluebunny.freeblog.hu 2008.05.02. 12:42:31

...a legjobb meg a Barátok közt, mert ott nincsen _semmilyen_ valódi termék :)
Minden látható termékből saját kamu-márkákat készítenek a kellékesek. Az egyik legnagyobb vonzereje a sorozatnak :)
Saját italcímkék, saját újságcímlapok, fiktív együttesek, filmcímek, ruhamárkák, de még a pláza és a vasútállomás is kitalált :)

gabest1 2008.05.02. 12:44:50

Ha összeadjuk a magyar filmek nézőszámát és az internetezők halmázaval meccük, akkor nem sok kommentelő fog tudni hozzászólni a témához.

ryan 2008.05.02. 13:06:10

Azért az amerikai filmekben jobban beleírják a törtnetbe ezeket a dolgokat. Kényszerből megnéztem pl. a meseautó című borzadály ahol csak úgy szinte mindentől függetlenül megjelenik 10 percenként fél percre a campona. Az evolúció módszere tényleg erős, de ha az átlag amcsi filmet hasonlítjuk össze az átlag magyarral, de akár más európaival is ebből a szempontból, siralmas a helyzet.

Agent Bauer · http://www.randomstreet.net 2008.05.02. 13:21:11

annyit én azért hozzátennék, hogy nagyon nagy különbség van termékelhelyezés és termékelhelyezés között. az a jó termékelhelyezés, amikor a nézővel csak sejteted, hogy mi lehet a termék és neki hagyod meg a felfedezés élményét. sokszor csak egy részletét látod egy autónak és örülsz, hogy rájöttél, hogy ez egy x márkájú autó és nem pedig hosszú snittekben mutatják szemből a szponzorautót, mint a legtöbb magyar filmben.

sagittarius 2008.05.02. 13:25:05

Kispályások vagyunk. Mint mindenben. Csak a pofánk nagy és a celebjeink - na meg a focistáink - túlfizetettek.

Hülyemagyarország.

Karma · http://karma.blog.hu 2008.05.02. 13:37:43

A Coke Lightra nem emlékszem, de a Neo+Nokia elég speciális volt: a Nokia termékbevezetési kampányának nagyon fontos eleme volt, és épp elég nagy volt a buzz a telefon körül, hogy az emberek DIREKT KÍVÁNCSIAK legyenek arra, amikor feltűnik a filmben.

Itt látom egyébként a nagy különbséget: Domestost elhelyezni az épp aktuális magyar sorozatban, rosszabb esetben játékfilmben egyszerűen szánalmasan kispályás... És a sztoriból is nagyon kilóg.

Próbálok analógiát keresni... mondjuk képzeld el, hogy a Tűzvonalban új részében egy épületben vannak elrejtve bombák és Stohl Buci a Graphisofthoz megy be, mert ott készültek az épület tervei. Na ez pl be van építve a sztoriba, önmagában is érdekes, nem alapból gagyi.

Itt a különbség, azt hiszem.

Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2008.05.02. 13:46:43

Termékmutatáshoz tágabban kapcsolódik, de egy kb 50-es években játszódó filmben a gőzmozdony mellett jól látható egy mai vonatkocsi. (A kék) Nem tudom már melyik filmben volt.

Valóban az a jó, h csak sejtet.
A Csocsó c. filmben alig észrevehetően látszik, h a Tokajba visszaszökni akaró nagypapa épp Globus konzervet eszik.
Nem látványos reklám.
Egyetértek Agentbauer írásával.

Ugyanezen film elején óriásplakáton hirdetik a Sláger rádiót, ami az autóból jól látszik.

Egy kis érdekesség: a Meseautó 2000-es változatában szerepel egy Quartz 406-os rádió, amin a Danubius szól. Ez teljes mértékben képtelenség, tekintettel arra, h a rádión nincs URH.

coss 2008.05.02. 13:50:38

"a Tűzvonalban új részében egy épületben vannak elrejtve bombák és Stohl Buci a Graphisofthoz megy be, mert ott készültek az épület tervei."

Kicsit sántít, mert a Graphi csak a tervezőprogramot csinálja, nem terveznek. ;)

De a hasonló termékelhelyezés tényleg teljesen normális (lenne). Ettől függetlenül azért a mostani amcsi filmekben is kezd erős lenni a dolog. Tegnap láttam a Vasembert, és nem tudtam nem észrevenni, hogy minden autó Audi márkájú...ésatöbbi.

Karma · http://karma.blog.hu 2008.05.02. 14:02:05

@coss
Bocs, természetesen úgy értettem én is :)

Az autók elég spéci terület. Úgy értem, kint valahogy sikerül nem gagyin tálalni a dolgot és szabályosan VÁROD, hogy James Bond a következő részben milyen autót vezet majd.

Provincia vagyunk mi itt, az az igazság :)

Putyi úr 2008.05.02. 14:19:07

BlueBunny:
Az általad említett példa kicsit (nagyon) sántít, mert egy vígjátékról van szó, ahol az un. bújtatott reklámokat is kifigurázzák. Lásd Haláli fegyver, ahol úgyszint elsütik ezt a samponos poént.

Peace!

hikki 2008.05.02. 14:25:06

Hát már meg nem mondom a magyar film címét nemrég ment a tv-ben is az a szerelmes átverős Csányis amiről a randigurut koppintották LOL, nah mindegy, abban volt az amikor a fűbe eldobja az energiaitalos dobozt, ráadásul még nem is egy nagy márkát, azt meg belassítják meg rázoomolnak. Nah ott végem volt.

W 2008.05.02. 14:36:20

"De én arra gyanakszom, hogy az ismerősség miatt sokkal jobban odafigyelünk ilyenkor. Egy Mizo tejre, vagy egy Suzukira felkapod a fejed, hiszen “ilyen sem volt még”."

Ezzel nem teljesen értek egyet. Kb. egy hónapja moziban néztem valami magyar filmet, és pl. az Acer volt az egyik támogató; olyan durván képen volt, hogy egyértelmű volt, hogy nem véletlenül került oda.

Egy másik magyar filmben valamelyik autómárka szponzorált; ott is úgy mutatták az autókat, hogy érezni lehetett, hogy direkt van.

RoFä 2008.05.02. 15:28:12

Magyar termékelhelyezés Top3-ban tuti benne van, mikor a Lora c. filmben Lukáts Andor egy Élet és irodalommal söpörgeti fel a fia kiszóródott hamvait :D

kutyacica 2008.05.02. 15:41:16

legjobb termékelhelyezés ever: 30 Rock sorozat.

"can we please get our money now" :) priceless!

Critmiss 2008.05.02. 15:45:17

Agent Bauer: hát igen, az az igazi. De nagyon ritkán használják így, sajnos általában a logóbeúszatás játszik.

Karma, ez a stohlbucis jó volt. :)

RoFä: gondolod, hogy az ÉS fizetett is ezért? :D

Ronald 2008.05.02. 16:34:35

A Barátok közt -ben igaz, hogy minden borcimkét színes tinzasugarason nyomtatnak - hogy nagyon-fiktív legyen - de azért minden tetves konyhát telinyomtak TUPPERWARE műanyag szarokkal.

Ezek méregdrága, multilevelben árult, igen közepes minőségű műanyag-vackok.
Ismétlem: eszméletlenül drágák (multilevel, yeah) - de pl már a mikrózást NEM bírják.
Azt pedig már bármilyen, noname, gagyi-műanyag edény is tudja- Ez NEM.

mathers 2008.05.02. 16:43:29

Azért a külföldieket se kell félteni:

Ha az Audi R8-at tegnap nem mutatták az Iron Man-ben 10* nagytotálban akkor egyszer sem. (A rá kihegyezett jelenetekről nem is beszélve)

ha5nx 2008.05.02. 16:57:05

Engem nem is mindíg a botrányossan ordító "itthoni" termékelhelyezés zavar - pl. hogy az Üvegtigrisben csak úgy elmegy 2 bogár, majd megint, majd amikor sorban állnak az autók, akkor 10-ből 8 VW/Skoda/Audi/Seat - hanem amikor "kiirtják" a brandet.

Amikor pl. a felismerhetően kólás üvegről levakarják a címkét...
Na ilyet nem láttam még amcsi filmben.

A másik dolog, hogy "kinn" nem tűnik fel a termékelhelyezés, mert logikus. Nem kirívó, hogy Bond Aston Martinnal jár - s mielőtt nagymenő lett Mondeoval - az Iron Man-hez illik az R8... de nem az van, hogy az Iron Man-ban minden taxi, de még a pizzafutár is Audi (pl.) (mint valamelyik újabb magyar filmben volt minden Fiat/Lancia/Alfa, de még az összes taxi is)

G.

actionthenco · http://szvijazsszkij.blog.hu 2008.05.02. 17:10:52

Igazad van nagyrészt, de az is tény, hogy a külföldi filmekbe gusztusosabban írják bele a reklámokat. Amúgy a magyar filmekben a termékelhelyezés örökös bajnoka szerintem a Kisváros. Azért még ma is ég az arcom.

Critmiss 2008.05.02. 17:24:58

Egyébként az egyik legtöbbet foglalkoztatott ügynökség ebben a témában a Schein Berlin. Ők pakolják tele a filmeket és a telesorozatokat álmárkákkal.

Asszem a Bourne rejtélynél volt az, hogy egy szupermarketben minden egyes termékhez el kellett készíteniük a csomagolást.

www.schein-berlin.de/page4/page4.html

chabba 2008.05.02. 17:28:14

Ami übergáz volt az utóbbi időben:

1. A folyamatosan ömlö nokia reklám a Cloverfield-ben

2. A Burger King reklám az iron man-ben.

A rohadtjó változat pl. A fej&váll reklám a haláli fegyverben.

Uff :)

Lőre úr. 2008.05.02. 17:32:11

Űrhajó épp megérkezik a Marshoz, és mi van az oldalára festve? NIKE. Meg még 3 másik márka..:)LOL

Critmiss 2008.05.02. 17:36:29

Na! nem tudod, hol volt?

1116001 2008.05.02. 17:49:11

És amikor a Magyar Vándor végén, Budapestre érve oriás plakátok elött haladnak el? :)