Critical Miss

Clay szerint a usability

2010. február 16. 07:02 - Critmiss

Szerelmem, Clay Shirky legutóbb a usability témájában mondott nagyokat. Annak kapcsán kérdezték meg, hogy az MSN letesztelte a felületeit, és bár örömükre jobban teljesítettek ebből a szempontból a riválisoknál, azt vették észre, hogy a felhasználók nincsenek annyian, amennyit szeretnének.

Clay azt vetette fel ezzel kapcsolatban, hogy elképzelhető: a userek nem ezeket a feladatokat akarták elvégezni, hanem csak muszáj volt nekik, és itt látszik, hogy a használhatóság és a hasznosság közötti szakadék meglehetősen nagy.

Ezzel kapcsolatban állította párhuzamba a nagybetűs Munkát a kisbetűs munkával. Szerinte a Munka az, amikor a főnököd mond neked valamit, te meg végrehajtod, mert fizet érte. A munka viszont, amit csak önmagáért csinálsz. Az Encyclopedia Britannica írója Munkát végez, míg a Wikipédiáé munkát. A Munka viszi előre a gazdaságot, a munka viszont az internetet. A Munka felhőkarcolókat épít, míg a munka félmillió fan-fiction változatot ír a Harry Potterből.

Clay Shirky szerint az elmúlt 25 év tesztelési gyakorlata a Munkára vonatkozik, a munkára viszont nem. A usability kérdéseknek nem arra kellene vonatkoznia, hogy a felhasználók el tudják-e végezni a feladatot, hanem arra, hogy egyáltalán akarják-e? Meg kell érteni a felhasználók motivációit.

Teljesen furán hangzik ez az egész, de van benne valami. Persze a usability teszteket is végeztetők biztosan a fejüket fogják ettől, hiszen a felhasználási mintázatok alapján pontosan a motivációkat szeretnék megérteni és mit dumál bele az egészbe egy bölcsész. Ennek ellenére azért érdemes lehet a fentieken elgondolkozni.

Lehet, hogy lassan kellene egy Shirky címke.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://criticalmiss.blog.hu/api/trackback/id/tr351755911

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

antal.daniel · http://antaldaniel.blog.hu/ 2010.02.18. 11:27:05

Az M/m tényleg bölcsészes szöveg, de nagyon érdekes ez a felvetés. Nagyon jelentős antropológiai irodalma van annak, hogy a használati tárgyak használata miként tér el a tervezői szándéktól (pl. mi mindenre jó egy hagyomános kicsi kólásüveg, vagy éppenséggel a benne lévő Coca-cola, azon túl, hogy üdítőként fogyasztható). Szerintem ennek a kérdésnek van irodalma, csak nem a szolgáltatóknál szokott felmerülni a kérdés, hanem a gyártóknál. Az MSN persze azt szeretné, vagy egy telekom szolgáltató, hogy arra használják a felületét, amiért ő használati díjat szed. De mondjuk a Nokiát biztos jobban érdekli, ha valaki felfedezi az önvédelmi eszközt a régi tégla alakú készülékében. Szóval szerintem a posztban írtak nem újak a nap alatt, de tényleg elhanyagolt és nagyon érdekes téma.

Critmiss 2010.02.20. 13:31:40

@antal.daniel: Igen, látszik, hogy már nem olvasok ilyesmit, mert ez a téma is teljesen új volt számomra.
süti beállítások módosítása