Critical Miss

Az Elle Dekor szindróma

2008. április 13. 22:27 - Critmiss

Az Elle Dekor ugyan lakberendezési magazin, mégis hasonló problémák teszik tönkre, mint amik a női magazinok esetében is jelentkeznek, de az utóbbiakat mégsem dönti romba – legalábbis általában. Ugyanis szerintem a Glamour is elkezdett lecsúszni, mert túlságosan is hallgatnak az olvasók szavára.

A női magazinok ellentmondásosságát hónapokig lehetne részletezni, de most az a szempont érdekel elsősorban, hogy az olvasóik hogyan - illetve hogyan nem - oldják fel a kognitív disszonanciát, ami annak nyomán keletkezik, hogy ezek a magazinok tele vannak skizofrén cikkekel és megfizethetetlen termékekkel.

Ezt a legtöbben elfogadják, és megveszik őket, aztán slussz. Nem lesznek se többek, se kevesebbek ettől. Sokan azonban hőbörögnek és olvasói leveleket küldözgetnek, hogy ugyan miért többmilliós a bemutatott áru?

Kinek írják ezek a cikkeket? – teszik fel a naiv kérdést.  Tényleg, kinek is? – gondolkoznak el a szerkesztőségben. Lehet, hogy tudják a megfelelő választ, mégsem adják meg az olvasóknak, hanem inkább kísérleteznek az olcsóbb megoldásokkal:  Teljes szett 15 ezer forint alatt!, Rendezze be fillérekért, stb.

De valóban ez a jó út? Tényleg bele kell törődni, hogy Magyarországon vagyunk, másképp úgysem megy? Hova vezetnek az olcsójolánok?

Én úgy érzem, hogy az ilyen magazinoknak nem az életről kell szólniuk. Közük sincs a valósághoz, dehát ez így van rendjén. Ha női magazint/divatlapot/lakberendezési magazint veszek, azt akarom tudni, hogy merre tartunk. Ha csak öt év múlva látom a magyar boltokban az utánzatokat, akkor öt év múlva. De addig is azt szeretném látni, hogy mások mit alkottak, mi az, ami később az életünk része lesz. A valósághoz ott vannak a közéleti, és az ismeretterjesztő lapok.

Éppen ezért egy női magazinok számon kérni, hogy Pradát vagy Miu Miut mutat be Mayo Chixs és Saxoo London, vagy ha már az Elle Dekornál voltunk, Philippe Starckot és Tord Boontjét a Kika meg a Domus kínálata helyett… az azért überciki. Kiskegyedet az ilyennek, ne “kiskegyesített” Glamourt és “otthonosított” Elle Dekort.

 

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://criticalmiss.blog.hu/api/trackback/id/tr31424333

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

support.inda.hu · http://inda.hu 2008.04.14. 07:07:12

embeddelni úgy kell, hogy
1: a szavazásod oldalán a beágyazás mezőbe kattintasz,
2: majd a bejegyzésed szerkesztőfelületén megnyomod a forráskód gombot,
3: beilleszted a kódrészletet (a post végére, vagy ahová gondolod).

Karma · http://karma.blog.hu 2008.04.14. 07:07:38

A női magazinok ugyanolyan piac mint bármelyik másik. A nő ugye nem homogén dolog, tehát nyilván lehet valahogy szegmentálni :)

Férfi létemre valamennyire azért látom a kínálatot, és én is azt látom, hogy a valamikor igényesebbnek indult női lapok (a Glamour jó példa) kezdenek elmunkásosztályosodni. A piaci rést betömésén komolyan fáradoznak az elsősorban (kb)26-40eseknek szóló lapok (pl. Marie Claire), és a nem kimondottan női lapok (pl. PEP). Ezekben a szerkesztési elveknek megfelelően kevesebb a divat, ez igaz. Lehet, hogy elférne egy fiatal huszonévesekre targetált igényes lap?

Egyébként tetszik nagyon a blog, grat az Index címlaphoz.

jaja 2008.04.14. 08:16:53

ördögöd van:) az ábrándozást is odarakhatjuk Maslow piramisába - hát mi másra, ha nem erre lehet piacot építeni?

llego 2008.04.14. 08:29:40

Női lapokat nem olvasok túl gyakran, de az ELLE Dekor esetében abszolút egyetértek veled!
Mert lehet, hogy a lakásom tele van IKEA bútorokkal, de ha erre a szintre vágyom, akkor kimegyek az Örsre, és szétnézek :). Ha pedig ELLE Dekort veszek, arra vagyok kíváncsi, hogy mik a "trendek", a világban, és mik azok a dolgok, amikről álmodozhatok a következő pár évtizedben :)

llego 2008.04.14. 08:30:32

-, a világban :)
bocsi!

Critmiss 2008.04.14. 08:51:47

lanczi nagyon köszi! Mindjárt kipróbálom az embeddelést. Úgy mégiscsak könnyebb lesz szavazni.

Karma: igen, szerintem is létezik az a piaci rés, nemsokára érdemes lehet egy ilyet beindítani.

jaja és llego: pontosan. :)

TommyBravo 2008.04.14. 08:52:52

És hát autósmagazint sem azért olvasunk, mert a 30éves lízingbe vett Suzuki mellé egy Aston Martint akarunk venni. Illetve akarunk, csak hát előbb járjon le a Suzi futamideje. A lelke mélyén mindenki gyerek marad: a nagykisfiúk nagymatchboxokkal, a nagykislányok meg nagybarbieval játszanak. Nem árt senkinek...

Critmiss 2008.04.14. 09:00:26

Pontosan. Mégis olyan dühvel tudnak reagálni az emberek! Ráadásul az e-mail miatt biztosan több a reakció, amitől a szerkesztőségek berezelnek, és elkezdenek magukba szállni.

Karma! Hát te meg benne vagy az RSS-olvasómban. :)

ajjajj 2008.04.14. 09:27:07

Ha vajmi kis rálátásotok lenne a dolgokra, megértenétek, h az újság az olvasókból él, mert ők hozzák a hirdetőket, vagyis olyannak kell lennie, h minél többen megvegyék. Ziza, te örülj neki, h kielégülsz a számodra is elérhetetlen tárgyak nézegetésével, de akinek szüksége van vmire, az olyan helyen fog keresni, ahol talál is. A magazinoknak pedig a létfenntartásuk miatt muszáj alkalmazkodni az olvasói igényekhez.

Critmiss 2008.04.14. 10:06:10

Igen, de milyen mértékben? Annyira, hogy egy idő után elveszítse a profilját?

WérGidA 2008.04.14. 10:07:45

A cikknek azzal az állításával vitatkoznék, amely a hazai magazintartalmakat az olcsójolánsággal hozza összefüggésbe.

Pusztán arról van szó, hogy ha a hazai írásbeliséget, olvasási készséget, vizuális-, és környezeti érzékenységet, költési szokásokat egy kalapba tesszük és ráírjuk erre a kalapra, hogy kultúra, akkor az igazán magas színvonalat képviselő - nevezzük általánosan - tárgyak, a saját kulturális közegük okán, szimplán "elcsúsznak" a hazai kulturális realitások fölött.

Mondok egy példát: itthon - noha bőven lenne rá pénz, mégsem az egyedi gyártású angol autócsodák, hanem a tömegízlést leginkább ledfedő mercik és általában a német gépek a vágy titokzatos tárgyai.

Ugyanez elmondható az építészetről is. Bőven lenne zséje a hazai gazdasági arisztokráciának arra, hogy megfizesse az osztrák-svájci élvonalat és mégsem teszi... valyon miért?

Valyon miért réteglap a THE ROOM magazin, miközben hazai tervezők munkáival van tele?

A magazinok az általuk bemutatott anyagokkal a hazai kultúra rétegzettségének megfelelő "közepet", "felső-közepet" lövik be, annak a függvényében, hogy mi a céljuk. Egy nyugati "közép" - nálunk már hi-end. A nyugati hi-endet itthon pedig nem is értjük.

Ez nem olcsójolánság, hanem komplex-vizuális-tárgyismereti "műveltség", vagyis kultúra kérdése. Aminek persze vannak anyagi vonzatai is, de az már másik kérdés.

Szép napot mindenkinek!

WérGidA 2008.04.14. 10:15:04

Jaj már megint ez a monitordiszlexia: vajon az pontos "j" - szégyen-gyalázat...

Critmiss 2008.04.14. 10:28:19

Szia WérGida! Valóban tovább lehet pontosítani a tiltakozások hátterét, és biztosan nem minden esetben olcsójolánságról van szó.

Az is biztos, hogy teljesen más vesz körül minket, mint egy ámerikait, vagy egy britet, ezért aztán szóba sem jöhet, hogy csak Chanellel meg Diorral legyünk tele. Ezért inkább csak a divat, mint szakma, a trendfigyelés felől lehetne ezt itthon megközelíteni - természetesen az itthon is kapható termékek bemutatása mellett. De legalább ennyit merjünk megtenni!

A The Roomra én is gondoltam, mint pozitív példára, viszont ebben a kategóriában azért nem játszik, mert művészeti+divatmagazin, és ez a kombináció aztán tényleg csak egy szűk réteget érdekel.

Critmiss 2008.04.14. 10:33:32

Semmi baj. De ha gondolod, kijavítom. :)
süti beállítások módosítása