Critical Miss

Retrómarketing

2008. május 20. 07:38 - Critmiss

Volt keleti blokkbeli országként nem lehet számunkra nagy meglepetés a régvolt márkák újraélesztése, ez megy a volt NDK-tól kezdve mindenhol: nálunk például virágzik a Tisza, a Balaton szelet, a Pilóta keksz, a Sport szelet, a Piroska szörp, a Dianás cukor, a németeknél a Vita-Cola, a Trabant és Nina Hagen. Sok – elsősorban szociológiai tanulmány készül erről az “osztalgiáról”.

Most egy olyan cikket találtam, ami USA-beli cégekről szól, akik a forgalomból mára kivont régi nagy márkák újraélesztésén dolgoznak. Rendszerint a márkanévvel és a receptekkel rendelkeznek, az újraélesztés során pedig gyártót és forgalmazót kell keresniük, tehát teljesen az elejétől kell beindítani az árut.

Vagyis éppen ez az, hogy nem az elejétől. Sok-sok millió dollárt már nem kell elkölteniük, nem kell megküzdeniük a névismertségért, mert a népességnek még nagy része emlékszik a névre, a szlogenekre, akár a termék szagára is.

Így nem kell mást tenniük, mint leporolni, kicsit újszerűen megdesign-olni a terméket, a mai igényekhez alkalmazkodó variációkat gyártani (samponnál például külön-külön minden hajtípusra) és szinte kész is.

Viszont figyelni kell arra is, hogy új fogyasztókra tegyenek szert a fiatalabb generációk tagjai között. Nem ajánlatos emiatt arra építeni a kommunikációban, hogy milyen régi egy márka. Utalni sem érdemes rá. Nagyon nehéz lehet a helyes egyensúly megtalálása, hogy a régi fogyasztók is emlékezzenek a korábbi “márkaélményeikre”, de az újak is tudjanak azonosulni vele.

A cikkben volt egy érdekes rész. Kivételesen értelmesnek tűnő kutatók kísérleteik során arra jutottak, hogy az emberek gyakran olyan dolgokra vélnek emlékezni, amelyek meg sem történtek. Például sokan szilárdan állították, hogy gyerekkorukban kezet ráztak Tapsi Hapsival Disneylandben, pedig ő nem is Disney figura volt. A régi márkák újraélesztésekor ez hatalmas előnyt is teremthet: mivel az emberek csak nagyon homályosan emlékeznek, az emlékeik és az adott márkáról alkotott képük simán befolyásolható.

The brand equity has value on its own, but it can be grafted onto something newer and, perhaps, more innovative. “Consumers remember the kind of high-level essence of the brand,” he says. “They tend to forget the product specifics.”
Így például az amerikaiaknál a Brim nevű kávét mindenki ismeri, de többségük már elfelejtette, hogy ez koffeinmentes kávé volt. Csupán a névre építve viszont egy teljes normál kávészortimentet ki lehet alakítani.

Hogy miért van tehát értelme régi márkákkal bajlódni? Többnyire a már említett spórolási lehetőség miatt.

És azért van esély arra, hogy sikerül őket újraéleszteni, mert annak ellenére, hogy megaakvizíciók és hatalmas márkák korát éljük, és a termelékenység a minden, addig a vásárlók azt szeretik, ha egyéni igényeiknek megfelelően választhatnak egy végtelen kínálatból. Vagy legalábbis megvan ez az érzésük. Ebbe pedig tényleg minden belefér, így az olyan márkák is, amik ugyan nem annyira nagyok, nem annyira modernek, de mivel generációk óta részét képezik az életünknek, sokkal szívesebben vásárolunk belőlük. Kicsit olyan, mintha a sarki fűszereshez mennél le a szupermarket helyett. Persze ez illúzió, de mégis.


56 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://criticalmiss.blog.hu/api/trackback/id/tr37477747

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bogesz 2008.05.20. 13:19:41

Ikarus
Videoton
Tungsram

pl.

zsoci 2008.05.20. 13:21:44

Pannonia
Csepel
Gamma
MOM

W Joe 2008.05.20. 13:23:00

Traubisoda, Meggy Márka :) - Bár ezeket azt hiszem lehet kapni itt-ott most is.

dr. Wilbur Swain 2008.05.20. 13:27:57

wita: ezeket mindenhol lehet kapni

scsaba1 2008.05.20. 13:28:35

Forte

Beag

MÉH-hálózat, a sok kis mutyi színesfémfelvásáró helyett.

Nanee 2008.05.20. 13:30:58

Napsugár csoki,
Iskolatej,
Tej-bár,
a régi sós óriáskifli,
furulya rágó,
TTT ...

Retexis 2008.05.20. 13:32:41

Orion van. Megvették a kínaiak.
De általában az újraélesztett márkák csak gyorsan el akarnak adni valami szart, amire idővel a fogyasztó is rájön és akkor ismét mennek a kukába. Jobb meghagyni a szép emlékeket szép emléknek.

Bisztő Gyalla · http://gyulszi.blog.hu 2008.05.20. 13:33:44

Emlékszek, hogy eccer ujjá keletet éleszteni a Lujzát, mer nagyon kiütötte magát a meggyízü felessel, mer már ő sem új, és hát akkoriba nagyon megviselte, hogy szeretet uszkárja mekhalt neki tavaj.

mottimen 2008.05.20. 13:33:48

Útitárskrém

papugaja 2008.05.20. 13:43:08

Forte.
MOM
Róna (ücsi)
Et-Üd (üdítő nedű)
Hokév
Polytoys
BUSZESZ

Bedeco van.

vkori 2008.05.20. 13:47:36

Ikarus
Videoton
Tungsram
Pápai hús
Csepel bicikli (nekem is volt)
Csepel teherautó
Alfa magazin (imádtam)
trapper farmer
zizi
turista szalámi (mócsing nélkül! Régen ilyen volt)

Gazuzem 2008.05.20. 13:47:54

- Mi az amit iszol?
- Bedeco.
- Mi?

amatőr 2008.05.20. 13:50:01

Tungsram, Ikarus, Ganz-Mávag, Forte, Mechlabor, BHG, Gamma, MOM.... és sorolhatnám

Nanee 2008.05.20. 13:50:56

kislemez,
polimer kazetta,
ETA magnó,
szimatszatyor iskolába,
szagos radír,
Pif és Pajtás újság,
Zenebutik

Nanee 2008.05.20. 13:52:43

... Miii?
Bedeco.
Valódi kakaóból instant kakaópor.
Csak egy szó, Bedeco. És máris kész a kakaó!

thob 2008.05.20. 13:52:59

a BAMBI miért nem szerepelt eddig? :)

thob 2008.05.20. 13:53:33

ja, látom, rajta van a listán, szavaztam is :)

csak nézek ki a fejemből 2008.05.20. 14:09:52

Trapper van, a Fő utcában bolt is.
Bambi van
Traubisoda van
Pannonia van

Az a kínai Orion pedig egy másik Orion.

szemet 2008.05.20. 14:15:39

Trappista sajt (amit rendesen érlelnek mielött a polcra kerül, lyukak vannak benne, és íze is van)

Kicsi.Sati · http://kskozlony.blog.hu 2008.05.20. 14:15:51

MOM (Ami anno világszinvonalú volt)
GAMMA
Csepel
Ikarus
Videoton (az erősáramú cuccokat, pl. adóberendezéséket is)
Ganz-Mávag

Zazie 2008.05.20. 14:21:50

Csepel simán van még. A Bedeco meglepett. Sehol nem látom a boltokban. Az Útitárskrémért ezer köszi. :)

LiBerti 2008.05.20. 14:24:20

TereFere keksz
Váras csoki

RTB 2008.05.20. 14:26:50

Bedeco van, de nagyon ritkán lehet kapni
Van Pápai Hús is, nem tudom miért irtátok
utitárskrém is van

RTB 2008.05.20. 14:27:59

ja a bedecot zricen gyártják, és a környékre szállítják. Bp-n ne is keresse senki

Critmiss 2008.05.20. 14:38:10

Ne már, van útitárskrém is??

A Bedeco részéről ez egy kiszúrás.

TereFere van, azt majdnem mindenhol lehet kapni.

Azért eléggé ott vagyunk a retrómárkákban, nem? Alig tudtunk eddig olyat találni, ami tényleg megszűnt.

sevoir 2008.05.20. 14:40:22

MÜSZI ;-)
Primo (Videoton pc)

csiri bá 2008.05.20. 14:43:08

tropicola
piros-kék gumimatrac
utasellátó csoki/üditő
szabad szombat
:DDD

sevoir 2008.05.20. 14:47:19

upsz. kihagytam:
Puli (elektromos bevásárló autó)
vagymifene

Nanee 2008.05.20. 14:52:25

Babetta kismotor,
Senior sportruházat,
S-Modell,
lila csomagolópapír (amibe a tankönyveket csomagoltuk anno),
hétfői adásszünet a tv-ben

RTB 2008.05.20. 14:54:37

A bedeco elég kis kapacitással működik, szinte jelképes mennyiséget gyárt. Bp-re már nem is érdemes felvinni. A minősége jó, sokkal jobb, mint pl a TESCO lenygyel gyártmányú sajátmárkás kakaója. Nem egy nesquik, de van benne valami finom aroma (valami elcseszett vegyület:)), ami nagyon érdekessé teszi. Ja és amiért tényleg a legjobb az az, hogy hideg tejben is feloldódik.

ÉS valaki emlékszik arra az utasellátó termékre, ami egy ostyaszelet volt benne kakaós krémmel? henger alakú volt.
Pár éve még volt, vettem is

rattacha · http://rattachaiku.blog.hu 2008.05.20. 14:56:20

Uff!

Bedecot a Tuskó polcain találtam meg. Igaz, hogy rózsaszínbe, de vettem is. Útitárskrém rulz, de csak origi ízben. A Ringa gyárt hasonlót, de nem olyan, mint a régi. Amit még feltámasztanék az a Betűcsoki. Az volt a legjobb.

Terefere kekszet is láttam, de nem megerősített, mert nem emlékszem, hogy hol.

k. 2008.05.20. 14:58:44

Betűcsoki van!! tegnap láttam a Matchban, 74 ft! : D

csiri bá 2008.05.20. 15:06:05

üveges tej, zöld alufólia "kupakkal". :O))

sevoir 2008.05.20. 15:10:59

mese sajt?! (csoki izű)
és a finom gabi fogkrém ;-)

hanemhanna 2008.05.20. 15:11:22

bambit hol lehet kapni? egyszer láttam én is, hogy megint van, de sehol sem kapható. :(
viszont szerintem jöhetne a milladuó-millatrió is. :)
amúgy a következőkről mind tudom, hogy vannak: ikarus, videoton, csepel bringa (ráadásul elég cool bringákat gyárt), traubi, márka, méh, trapper, zizi és terefere.
és szerencsére van korfu csoki is, bár az öregek szerint nem olyan, mint régen, de én mostanában ettem először, és nagggyon finom!!! :)

Nanee 2008.05.20. 15:15:28

Kék kenyérszállító autó,
Ja és az a citromízű italpor, amit kis műanyag palack alakú tartóba csomagoltak, és amit mi előszeretettel nyalogattunk ki - csak úgy feloldás nélkül - az üvegéből.
Váras, Bubós csoki

LiBerti 2008.05.20. 15:17:24

Milyen Terefere kekszet láttatok? Ezt?:

retronom.hu/index.php?q=node/3239

Mert én ezt már nagyon régóta nem láttam sehol...

sima 2008.05.20. 15:18:42

kristály keserű,
city grill,
kajla csoki

csak pár a sok közül.

Zelefánt 2008.05.20. 15:23:22

Azért az is érdekes, hogy azokat a gyárakat, márkákat tették tönkre(=lopták szét) elsőként a 90-es évek elején, amelyekre mindenki nosztalgiával emlékszik.
Azt megnézném például, hogy Széles Gábor ruháit megszaggatva feltámasztja halódó poraiból az Ikaruszt, vagy hogy Videoton plazmatévék árasztják el a japán piacot, stb.
De annak is örülnék kezdetben legalább, ha a 16 Ft-os zsömlében levegő helyett mondjuk tésztát is találnék, basszameg.

Division 2008.05.20. 15:24:13

"ÉS valaki emlékszik arra az utasellátó termékre, ami egy ostyaszelet volt benne kakaós krémmel? henger alakú volt.
Pár éve még volt, vettem is"

Én két hete vettem ilyet a miskolci pályaudvaron :-)

Nanee 2008.05.20. 15:31:52

Odol szájvíz (fehér ferde flakon, kék kupakkal),
Paprika étterem(lánc),
Opera desszert.

Critmiss 2008.05.20. 15:33:26

Na jó, megfogtál Liberti, nem olyan Tere Ferét láttam.

A City Grill tényleg nagyon menő lenne! Szerintem nemzetközileg is simán lehetne terjeszkednie.

A mese sajttal meg azért vigyázzunk. :)

Herlock Sholmes 2008.05.20. 15:34:29

Ezermester
Téli fagyi
Korfu szelet
Melódia szelet
Utas üdítő
Pacsni
Magyar banán

Dina 2008.05.20. 15:34:35

Bedecot lehet kapni Pesten is. A Roby üzletben. De szerintem annyira nagyon szar. Én régen imádtam csak azt ittam, de ez a mostani, ahogy kibontottam, azt hittem rögtön elfog a hányinger. Számomra nagyon erős kellemetlen szaga van. És gyerekkoromban pont azt imádtam benne, hogy kicsit durvább szemű, nem olyan por mint a nesquik és nehezebben olvadt a tejben, így mindig csak pakoltam és pakoltam és leettem a tej tetejéről mielőtt elolvadt volna. Szóval ennek a mostaninak semmi de semmi köze nincs a régi bedecohoz. Óriási csalódást okoztak. Ja és Nanee azt a citromos italport most is kapni. Kicsi kis műanyag üvegformákban árulják. Én még az aromix port is imádta. Egy időben az is visszatért, de aztán eltűnt. Ja és a tejpor, amit még 1Ft-ért vettem általános alsóban minden délután hazafelemenet a suliból. Jaj az de isteni volt. :)

Dina 2008.05.20. 15:38:02

Gabi fogkrém, Leo jégkrém

Shihoin Yoruichi 2008.05.20. 15:48:56

A minap jutott eszembe éppen a Kockás magazin, na, azt nagyon szerettem, a másik dolog amire meleg szívvel gondolok vissza, a kis dobozos mogyorókrém aminek a fedőfóliáján mókus volt. Lehet, hogy csak az évek és az akkori gyatra kínálat szépítik meg az emlékeket és ma már nem ízlene, de ahogy visszagondolok annál finomabb csokis mogyorókrémet azóta sem ettem.
Sherlock, téli fagyi most is van, főleg kis boltokban láttam.

Hopené Légimazs (törölt) 2008.05.20. 16:02:02

A Boci csoki sem olyan már, mint régen...volt egy különös aromája, de már nincs.

Critmiss 2008.05.20. 16:02:19

Na neeee. Azért remélem, hogy nem adják az iskolákban és az óvodákban uzsonnának. Jájj.

eMartin 2008.05.20. 16:06:44

Megfeledkeztetek az Alfoldi Cipogyar termekeirol. Az alfoldi papucs, a bakancs, imadtam oket.

Hopené Légimazs (törölt) 2008.05.20. 16:07:06

Nem, nem...de lehet kapni. Különös, de pont hipermarketekben, kisebb boltokban nem láttam még.

(én nagyon szeretem :D)

LiBerti 2008.05.20. 16:47:29

Hja, és természetesen a régi Pilóta keksz! Ti. régen a két "burkolólap" nem egyforma volt, hanem az alsó, sárga lap sokkal lágyabb és omlósabb tésztából készült, mint a felső. Aztán egyszer csak az is ugyanolyan kemény anyagú lett, mint a felső. Csak a színe más. (Gondolom, a felső lapban van kakaópor, az alsóban meg nincs.)

sevoir 2008.05.20. 18:25:57

bólogató kutyát minden kocsiablakba! ;-)
az az elemekből álló fekete kígyó vagymi.. remélem tudjátok mire gondolok...
pedálos kisautó (moszkvics asszem)

Critmiss 2008.05.20. 19:29:56

Liberti, akkor te azon kivételes fogyasztók közé tartozol, akik a régvolt termékek speckó jellemzőire is emlékeznek. :)

Té, mint Tamás 2008.05.22. 01:10:46

Nehogymár van új Bambi!

Linket, azonnal!
süti beállítások módosítása