Critical Miss

Kommersz dilemmák

2008. július 18. 07:48 - Critmiss

Mostanában két olyan sztorira bukkantam, ahol a nagy(vállalat) “felhasználja” a kicsi szellemi termékét.

Az egyikben arra találhatunk példákat, amikor képzőművészek alkotásait reklámokban idézik, de sajnos ahogy a reklám- és a művészeti világban is gyakran előfordul, nem mindig lehet egyértelműen eldönteni, hogy plagizálás történt.

Mert míg Christian Marclay esetében egyértelmű, hogy lenyúlta egy 1995-ös videóját az Apple (korábban ugyanis meg akarták venni tőle a jogokat, csak ő nem adta, ezért csináltak egy “saját” verziót), addig egy Spencer Tunick nevű művész már sokkal kevésbé lehet biztos a dolgában. Az ő munkáiban meztelen emberek jelennek meg különböző terekben. Gondolom a nagyítások is jó nagyok. Nade mindegy – itt már elég hihető a reklámügynökség indoklása, miszerint ők az emberi bőrről készítettek szpotot, ehhez pedig úgy érezték, hogy megfelelő eszköz pár tucat pőre ember lefilmezése.

Az Apple reklámja (tökugyanaz, mint a koppintott videó)


Az a hír járja, hogy egyre több ilyen eset van, de leggyakrabban nem történik feljelentés. Pedig néha nagyon kínos a dolog. Például a mindenki által ismert Honda reklám láttán sokan azt hitték, hogy Peter Fischli és David Weiss eladták díjnyertes videójuk koncepcióját. Így szintén nem annyira vicces a történet.


Ez az eredeti.

Ez a Honda.


A másik sztori az Hermést hozza rossz hírbe. Ugyanis az egyik sálja teljesen úgy néz ki, mint egy nakshi kantha nevű bangladesi nép munkája. Elvileg már húsz éve azon dolgoznak az ottaniak, hogy új életet leheljenek a helyi népművészetbe, és világszerte árulják a munkáikat. Erre az Hermés előállt ezzel a designnal, több tízszeres áron.

Hm, hm….

Az első sztorik esetében úgy érzem, hogy a művészeknek néhány esetben egyszerűen “be kell nyelniük” a nyúlást, hiszen valóban lehet szó egyszerű koincidenciákról.

A második sztori… hát nem is tudom. Ha mondjuk a kazah viselet a divat, akkor a kazah nénik nevében kellene protestálnunk, vagy hogy van ez? Persze értem én, hogy kicsit visszatetsző lehet, ha egy nagyvállalat “inspirálódik” kulturális kincseink által, de mióta ugyanaz a célcsoport és a vásárlói réteg a két termék esetében? Miről beszélünk? 
 

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://criticalmiss.blog.hu/api/trackback/id/tr3573435

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hulk 2008.07.18. 09:46:48

Gondolom sok ilyen van, nekem is akad egy. Nem mai a történet, de tanúságos. 1996-ban, akkor egyedülálló módon rendeztünk Balmádiban egy játékos, vicces, szórakozta bulit, az atlantai olimpiáról hazatért sportolókkal. Úgy, hogy akkor ez még nagyon nem volt szokás idehaza. Természetesen előtte, szinte minden lehetséges váll és ügynökséggel tárgyaltunk, így a coca-cola-val is, többször is. Eredményeként kiszúrták a szemünket némi lejárt szavatosságú tárgyi (üdítő) támogatással.

Aztán egy évvel később megcsinálták a beadott anyagok alapján a B. House dolgot, majd két évre rá, még elvitték - persze hogy ez is szerepelt az eredeti változatban- országjáró körútra. Valaki zsíros milliókat kapott (kap) érte, de nem mi. Nesze neked.

Cisalpino 2008.07.18. 09:56:45

Nos. A filmekből kiszedett telefonálók sem egyedi Christian Marclay ötlet. Ő is lophatta hiszen egy francia telefonszolgáltató már a nyolcvanas évek végén ilyen telefonkártyasorozattal népszerüsítette magát. Minden kártyán más más színész és telefonozós filmjelenet szerepelt.

Ugyan ezt a filmbőlkiszedős ötletet viszi az angol Virgin Train - szerintem nagyon szuper - reklámfilmje, melyben vonatokon játszódó filmjelenetek vannak belemontírozva a cég Virgin Pendolino - Voyager vonatában.

www.youtube.com/watch?v=hozCKWDOk9c

diaboloo 2008.07.18. 10:48:25

A Fischli vs. Honda vita sztem. meglehetősen alaptalan. Persze mindkettő "Rube Goldberg" és a súlyozott abroncsok is ua., de ez a 'trükk' már a Siccben is ott volt, nem nevezném kisajátítható szellemi jószágnak.

hulk 2008.07.18. 11:01:08

Zazie: Köszi, valahogy csak túl éltem, bár az első két év tényleg kemény volt, meg azok a milliók sem jöttek volna rosszul. Ez van.

Zazie · http://criticalmiss.blog.hu 2008.07.18. 11:01:21

Igen, ez inkább csak kínos a művészeknek. Nemhiába nem pereltek.

miki 2008.07.18. 11:20:29

Szerintem meg ilyen "muveszkedos" machinaciokat mar eleg regota csinalnak emberek. Nem egyedi otlet, sot nagyon is regi (lasd pl. incredible machine c. pc jatek, de regebbrol is tuti van). En a "muvesz" tobb napon / heten at osszepakolt, kurva hosszu kis musora es a honda 3d-ben szamitogeppel keszitett otletes kis mokaja kozott semmi de semmi hasonlosagot nem latok. OK, mindkettoben van kerek :) oszt annyi.

Ha a honda detto ugyanazt "lopja" el, akkor mar talan. De mit is erdekel ez? Tolunk tok fuggetlen emberekrol van szo.

A beach house-os sztori mar mas. Foleg ha a "hulk" altal beadott anyagokat egyertelmuen felhasznaltak. Nyilvan minimal modositasokkal, hogy ha perre kerulne sor, meg tudjak vedeni a szutykos cukros/aszpartamos segguket. Azert egy jofajta ugyved lehet le tudta volna perelni oket jopar milkara.

Goyo 2008.07.18. 11:47:56

"The Incredible Machine" készítői is perelhetnék a Hondát ennyi erővel...

dwazz · http://youtube.com/watch?v=yFkVBpQyZ6Q 2008.07.18. 12:18:07

Szerintem pedig inkább William Hanna és Joseph Barbera volt az ihlető, mégpedig a Tom és Jerry című rajzfilmsorozat Design os Jerry című, 1955-ös epizódja (mondjuk):
youtube.com/watch?v=yFkVBpQyZ6Q

Bővebben a Wikipedián:
en.wikipedia.org/wiki/Designs_on_Jerry

dwazz · http://youtube.com/watch?v=yFkVBpQyZ6Q 2008.07.18. 12:19:14

Elnézést, elgépeltem, szóval Designs on Jerry...

dwazz · http://en.wikipedia.org/wiki/Rube_Goldberg_machine 2008.07.18. 12:22:55

Ja, és bővebben a Rube Goldberg gépekről (ha valakit érdekel a téma) itt:
en.wikipedia.org/wiki/Rube_Goldberg_machine
süti beállítások módosítása